Mijnmuseum kiest voor Huppertz

Op zondag 30 juni j.l. is de ophaalmachine van schacht II van de Oranje Nassau I mijn wederom in werking gesteld.
Na bijna 40 jaar (!) stilstand is de uit 1897 daterende machine weer tot leven gekomen.
De officiële herstart werd uitgevoerd door wethouder Barry Braeken en kinderwethouder Britt de Jong.

De machine is gereviseerd door machinefabriek Bosserveld uit Maastricht. Zij hebben, in overleg met mensen van het mijnmuseum, bij Huppertz technical services b.v. de opdracht neergelegd om de nieuwe (elektrische) aandrijving te berekenen, te selecteren en te leveren. Verder heeft Huppertz technical services b.v. de opdracht gekregen om een nieuwe besturing te maken met integratie van de bestaande signaleringszuil en geluidfragmenten. De signaleringen en het geluid moesten synchroon lopen met de draaibeweging van het wiel en de bestaande signaleringen van mechanische bellen en diepte- en snelheidmeter.

Onderstaand enkele relevante technische gegevens van de ophaalmachine en de ombouw:

Fabrikant: C. Mehler, Machinebauanstalt, GmbH te Aachen
Bouwjaar 1897

De machine bestaat uit een wiel met een diameter van 5,46 meter waarover de staalkabel loopt waarmee, via twee schachtwielen boven de schachten, de lift in beide schachten omhoog  cq. omlaag bewogen wordt. (2 schachten, dus als één kooi omhoog gaat, gaat de andere kooi omlaag.)
De ophaalmachine had de functie van goederen- en personentransport.
Bij goederentransport werd een snelheid van 14 meter per seconde, bij personentransport een snelheid van 7 meter per seconde gehanteerd.
Oorspronkelijk is deze 2 cilinder-ophaalmachine ontworpen om aangedreven te worden door stoomcilinders. Rond 1930 werd deze omgebouwd naar aandrijving door perslucht. De machine kon maximaal 660 pk leveren bij een stoom/perslucht-druk van 7 á 8 atmosfeer.
De ophaalmachine behoort tot het zogenaamde “koepeschijf”-type. Dij dit type loopt de ophaalkabel slechts één keer om de aandrijf- of koepeschijf. Aan elk uiteinde van de kabel hangt een liftkooi. Als de ene liftkooi omhoog gaat, fungeert de andere kooi als contra gewicht. De kooien hadden drie verdiepingen met elk plaats voor 1 kolenwagentje of 6 personen.
De belangrijkste verdieping voor deze ophaalmachine lag op 340 meter diepte. Per trek kon er totaal (nuttige bruto last) 2,65 ton worden getrokken. Er konden 3 kolenwagens elk gevuld met ongeveer 0,9 ton naar boven worden gehaald. De machine had een capaciteit van 44 trekken per uur. Omgerekend kon er per uur dus circa 115 ton steenkool en stenen omhoog worden gehaald.

http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/images/phocagallery/diversen/HPIM2874.JPGBij de ombouw zijn de zuigerstangen van de cilinders afgekoppeld. Aan de zijde van de krukassen is de bevestiging gehandhaafd zodat de krukassen en drijfstangen mee blijven lopen bij de huidige aandrijving. Verder is de ophaalkabel los van het wiel gelegd. De schacht is dus ‘afgekoppeld’.
Tenslotte zijn beide witmetalen lagers voorzien van een separate oliepomp waarmee olie in de witmetalen schalen gepompt wordt en waardoor de aswrijving van het wiel dus geminimaliseerd wordt.

Op de bestaande nokkenas is bij de ombouw een Siemens motorreductor gemonteerd met een elektrisch vermogen van 4 kW. Dit vermogen, dat nodig is om het ‘lege’ wiel te versnellen en te vertragen, is berekend op basis van gewichtberekeningen en op basis van een koppelberekening. Om de bestaande mechanische diepteaanduiding te blijven gebruiken is die losgekoppeld van de wielaandrijving en is op de spindelaandrijving ook een motorreductor geplaatst.
De motorreductor wordt aangestuurd met een Yaskawa V1000 frequentieregelaar waaraan een remweerstand is gekoppeld om regeneratorische energie door onbalans van de beide ‘krukken’en door het afremmen van het wiel, af te voeren.
Voor het aansturen van de signaleringen, de oliepompen, de hoofd- en spindelaandrijving,  en voor het synchroniseren van de bewegingen, de signaleringen en de geluidfragmenten is gebruik gemaakt van een Omron CP1L PLC.

Voor meer informatie over en fotomateriaal van de mijnen verwijzen wij naar  www.nederlandsmijnmuseum.eu